Asset Publisher Asset Publisher

Back

2020-10-14 | Prisidedame prie skrydžių saugos

Prisidedame prie skrydžių saugos

Mažai kas žino, kad be Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos (LHMT) aviacijos technikų ir sinoptikų nepakiltų nė vienas orlaivis iš Lietuvos oro uostų. Vienas iš LHMT uždavinių - teikti meteorologinę informaciją oro navigacijai, kad būtų užtikrinta skrydžių sauga Lietuvos oro erdvėje ir jos aerodromuose. Informaciją apie faktinius orus (vėjo kryptį ir greitį, matomumą ir matomumą prastinančius reiškinius, debesų kiekį ir aukštį, oro ir rasos taško temperatūrą, atmosferos slėgį) tarptautiniuose Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose rengia LHMT Aviacinių stebėjimų skyriaus technikai. Jie budi ištisą parą, stebi orų sąlygas aerodrome bei jo apylinkėse ir pusiau automatinių meteorologinių elementų matavimo sistemų pagalba kas pusė valandos, o meteorologinėms sąlygoms pasiekus nustatytas vertes, ir dažniau, sudaro METAR pranešimus apie faktines orų sąlygas (1 pav.).  
LHMT Prognozių ir perspėjimų skyriaus aviacijos sinoptikai analizuoja stebėjimų, meteorologinių radarų ir palydovų, atmosferos zondavimo bei skaitmeninių orų prognozių modelių informaciją. Atsižvelgę į sinoptinę situaciją ir savo patirtį, viską apibendrina ir sudaro aerodromo prognozes (TAF) Vilniaus, Kauno, Palangos tarptautiniams oro uostams ir Šiaulių kariniam aerodromui. Šiose prognozėse užkoduota informacija apie svarbiausius meteorologinius elementus ir numatomus jų pokyčius (2 pav.). Aviacijos sinoptikai rengia perspėjimus apie pavojingus meteorologinius reiškinius aerodrome (tame tarpe vėjo poslinkį), prognozes, skirtas žemųjų skrydžių lygiams, konsultuoja skrydžių vadovus ir pilotus bei aprūpina skrydžių dokumentacija orlaivių įgulas ir veiklos vykdytojus. Teikia pranešimus (AIRMET, SIGMET) apie jau susidariusius ar dar tik susidarysiančius pavojingus meteorologinius reiškinius, kurie gali turėti įtakos orlaivio saugai skrydžio metu.
Penktadalis visų aviacinių incidentų pasaulyje siejami su meteorologinėmis sąlygomis. Kilti ir tūpti orlaivis turi prieš vėją, kad sumažėtų atsiplėšimo ir tūpimo greitis žemės atžvilgiu. Vėjo kryptis ypač apsunkina orlaivio kilimą ir tūpimą pučiant šoniniam vėjui, nes susidaro papildomos aerodinaminės jėgos ir šoninės dedamosios, kurias orlaivis turi įveikti. Didelę įtaką taip pat turi debesų apatinės ribos aukštis ir matomumas. Ypač orlaiviui pavojingi kamuoliniai lietaus debesys, kuriuos neretai lydi krituliai, perkūnija, staigus vėjo sustiprėjimas, apledėjimas ir blaška. Tokius debesis orlaivių įguloms rekomenduojama aplenkti bent 10 km atstumu, o skristi po jais – draudžiama.
Įsibėgant šaltajam metų laikui, vis dažniau formuosis šiam metų laikui būdingi pavojingi meteorologiniai reiškiniai – plikledis, lijundra, stiprūs snygiai ir pūgos. Kilimo-tūpimo takus aerodromuose dažniau dengs balto rūko ir „žemų“ debesų skraistės, kurios neskubės sklaidytis. Štai Aviacinės meteorologijos centro duomenimis, 1991 m. spalio 16-17 d. Vilniaus aerodrome rūkas, kurio metu matomumas buvo suprastėjęs iki 100 m, tvyrojo net 15:05 val. O 1977 m. balandžio 12-13 d. lijundra tęsėsi 30:10 val. ir buvo tokia stipri, kad susidarė 32 mm apledėjimo sluoksnis. Šių atvejų metu buvo sutrikdytas Vilniaus oro uosto tarnybų darbas ir labai apsunkintas orlaivių judėjimas ore. Todėl ypač svarbu laiku informuoti orlaivių įgulas ir oro uostų darbuotojus apie orų sąlygas, kurios gali turėti įtakos jų veiklai.

Nors aviacijos technikų ir sinoptikų darbas yra labai įdomus ir dinamiškas, visi pranešimai ir prognozės oro navigacijai rengiami griežtai pagal Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) ir Pasaulinės meteorologijos organizacijos (WMO) rekomendacijas ir standartus ir teikiami kodo forma. Visa meteorologinė  informacija aviacijai fiksuotu oro navigacijos tinklo ryšiu keliauja į Tarptautinius duomenų bankus, o iš ten pasiekia vartotojus. Šios informacijos neišgirsite per radiją ar televiziją, neperskaitysite laikraštyje ar naujienų portale. Ne kiekvienas ir suprastume, kokios orų sąlygos užkoduotos po METAR, TAF, AIRMET ar SIGMET pranešimu, tačiau ši LHMT darbuotojų rengiama informacija prisideda prie orlaivių ir visų mūsų saugos užtikrinimo keliaujant oro transportu ir be jos skrydžiai negalėtų vykti.

1 pav. Faktinės orų sąlygos Vilniaus aerodrome 2020 m. spalio 12 d. 22:20 val. vietos laiku

 


2 pav. Meteorologinių palydovų, prognostinė ypatingųjų orų reiškinių ir aviacinių prognozių informacija aviacijos sinoptikų darbo vietoje

Kopijuojant turinį, būtina nurodyti šaltinį LHMT arba meteo.lt